ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent Ekonomikas ministrija atbild uz pircēju jautājumiem un aicina ievērot drošas tirdzniecības prasības – Drošas tirdzniecības koncepcija
Pēdējo 14 dienu kumulatīvā saslimstība

Ekonomikas ministrija atbild uz pircēju jautājumiem un aicina ievērot drošas tirdzniecības prasības

Aizvien vairāk tiek atvērtas tirdzniecības vietas, kas daļēji ir tieši tādēļ, ka gan tirgotāji, gan arī pircēji ievēro epidemioloģiskās un drošas tirdzniecības prasības. Līdz ar tirdzniecības vietu atvēršanos iedzīvotāji tiek aicināti vēl apzinīgāk ievērot visas drošas iepirkšanās prasības. Tikai apzinīga to ievērošana var nodrošināt to, ka Covid-19 izplatība mazinās un līdz ar to arī mazinās ierobežojumi, t.sk. tirdzniecības vietās. Ekonomikas ministrija ir apkopojusi atbildes uz biežāk saņemtajiem jautājumiem par tirdzniecības ierobežojumiem, skaidrojot prasību ievērošanas nozīmi.

Ekonomikas ministrija sadarbībā ar pētījumu centru SKDS šā gada martā veica pētījumu par tirdzniecības ierobežojumu izpratni un ievērošanu sabiedrībā. Tika noskaidrots, ka 26% aptaujāto trūkst informācijas par tirdzniecības ierobežojumu jēgu. Tirgotāji jau vairākus mēnešus saskaras ar pircēju jautājumiem, uz kuriem arī mēs cenšamies atbildēt un sniegt atbalsta materiālus tirdzniecības vietām, tādējādi kaut nedaudz mazinot slogu, kas gūlies uz tirgotāju pleciem. Esam apkopojuši biežāk uzdotos pircēju jautājumus un sniedzam atbildes no savas puses.

Kāpēc ir jāiepērkas pa vienam?

Iepirkšanās pa vienam ir rekomendējoša, lai mazinātu cilvēku pulcēšanos un līdz ar to arī iespēju saslimt. Piemēram, ja no katras mājsaimniecības uz veikalu atnāk viens, nevis divi cilvēki – rinda samazinās uz pusi un citi tiek apkalpoti ātrāk. No noteikumiem izriet prasība apmeklētājiem ienākt tirdzniecības vietā pa vienam (izņemot personas, kurām nepieciešama asistenta palīdzība, un bērnus līdz 12 gadu vecumam, ar kuriem var būt kopā viena pilngadīga persona, kas nozīmē, ka minētā vecāka un bērna vai asistenta savienība būtu uzskatāma par vienu veselumu – vienu apmeklētāju ar vienu iepirkšanās grozu). Šāda prasība palīdz kontrolēt cilvēku plūsmu un skaitu tirdzniecības vietā.

Kāpēc rindā jāstāv laukā?

Palielinot gaisa apmaiņas iespējas, tiek samazināts infekcijas pārnešanas risks, līdz ar to atrašanās ārā un drošā distancē no citiem cilvēkiem ir vērtējama ar mazāku risku, nekā atrašanās iekštelpās (it īpaši slikti vēdinātās iekštelpās).

Kāpēc man veikalā ir jāņem iepirkumu grozs, ja gribu nopirkt tikai divas lietas?

Iepirkšanās grozi palīdz kontrolēt veikalā esošo personu skaitu, jo groziņu skaits nepārsniedz maksimāli atļauto apmeklētāju skaitu tirdzniecības vietā. Līdz ar to, ja grozi beigušies, visiem ir saprotams, ka veikals ir pilns un tajā šobrīd ieiet nedrīkst. Šāda sistēma ir gan apmeklētāju, gan veikala kārtības uzturētāju ērtībai, lai nav ik brīdi jācenšas saskaitīt, cik ir apmeklētāju un vai vēl iespējams droši ieiet veikalā. Lai nodrošinātu higiēnas prasību ievērošanu, veiklaos tiek veikta regulāra telpu un virsmu, tai skaitā inventāra (kā grozi) tīrīšana un dezinfekcija. Turklāt bieži vien pie veikalu ieejas ir izvietoti roku dezinfekcijas līdzekļi, ko papildu piesardzības nolūkos var izmantot arī groza roktura dezinfekcijai. Papildu drošības apsvērumu dēļ aicinām nedoties uz veikalu tikai pēc pāris precēm, bet tad, kad ir sakrājies lielāks nepieciešamo iepirkumu saraksts.

Vēlamies atzīmēt, ka iepirkumu grozi nav vienīgais veids, kā veikt pircēju uzskaiti veikalā, neskaitot elektroniskās pircēju uzskaites sistēmas, ir iespējams izmantot arī iepirkuma ratus, somas, laminētas informatīvas kartītes, kastītes, apģērba pakaramos un citus priekšmetus, ko iespējams uzskaitīt un dezinficēt pēc pircēja izmantošanas.

Kāpēc man ir jāiepērkas internetā, ja varu katru dienu “ieskriet” piemājas veikaliņā?

Iepirkšanās internetā ir drošāka, jo tiek samazināts tiešu vai netiešu kontaktu skaits ar citām personām, kā arī netiek pavadīts laiks telpā (veikalā), kurā uzturas citas personas, tādējādi tiek samazināts infekcijas pārnešanas risks. Šādi var ietaupīt arī laiku, ko citādi katru dienu pavadītu veikalā, stāvot rindās (ņemot vērā, ka veikalā vienlaikus var iekļūt tikai noteikts personu skaits).

Kāpēc tirdzniecības vietās aicina labāk norēķināties ar maksājuma kartēm?

Pirmkārt, “nopīkstināšana” jeb bezkontakta maksājums (ja kartei vai viedierīcei ir minētā opcija) ir epidemioloģiski drošāk, jo nav jāsaskaras ar virsmām vai pārdevēja rokām. Pat ja bezkontakta iespējas nav, maksājumu karte joprojām ir ieteicamāks līdzeklis, jo netiek nodota nauda no rokas rokā, kā arī norēķinus ar maksājuma karti bieži vien var veikt ātrāk, nekā pašam skaitot monētas vai pārdevējam attiecīgi – izdodamo atlikumu.

Kāpēc dažos veikalos mēra apmeklētāju temperatūru, bet citos ne?

Šāda prasība nav noteikta, tomēr tirdzniecības dalībnieki ir aicināti pēc iespējas veikt jebkādus infekcijas izplatīšanās riska mazinošos pasākumus, pasargājot gan savus darbiniekus, gan klientus. Noteikumos paredzēts vien saimnieciskā pakalpojuma sniedzējam izvietot brīdinājumu, ka attiecīgajā vietā nedrīkst atrasties personas, kurām noteikta pašizolācija, mājas karantīna vai izolācija, vai kurām ir elpceļu infekcijas slimības pazīmes. Tomēr nedoties slimam uz veikalu ir personas individuālā atbildība un pienākums pret pārējo sabiedrību.

Ekonomikas ministrija aicina pircējus turpināt ievērot šos vienkāršos piesardzības pasākumus iepērkoties:


  1. Došanās uz tirdzniecības vietu vienam.

  2. Iepriekš sagatavots iepirkumu saraksts.

  3. Iepirkšanās vismaz nedēļai uz priekšu.

  4. Ātra iepirkšanās, saīsinot uzturēšanās laiku veikalā.

  5. Priekšroka pirkumu veikšanai internetā.


Savukārt tirgotājiem:

  1. Pēc iespējas biežāk pareizi jāventilē, jāvēdina tirdzniecības telpas, jādezinficē virsmas, tajā skaitā arī iepirkumu grozu un ratu rokturi.
  2. Jākontrolē veikala apmeklētāju plūsma (ar iepirkšanās ratu, grozu vai somu palīdzību).
  3. Jāuzrauga, lai veikala apmeklētāji un darbinieki pareizi lietotu sejas maskas un ievērotu distanci.

Ja tirdzniecības vietu apmeklētājiem ir kādi jautājumi vai neskaidrības par ierobežojumiem, tie tiek aicināti apmeklēt mājaslapu www.drosspaliekdross.lv, kur var iesniegt savu priekšlikumu tirdzniecības prasību uzlabošanai vai arī sazināties ar Patērētāju tiesību aizsardzības centru, rakstot uz ptac@ptac.gov.lv.