Ar tirdzniecības ierobežojumiem saistīto stresu izjūt ne tikai pircēji, bet arī tirgotāji un pakalpojumu sniedzēji

Jau otro vasaru mēs iesākam ar Covid-19 pandēmijas ierobežojumiem, kas joprojām nosaka dažādus ierobežojumus tirdzniecībā. Noteikumi ir mainīgi, tie uzliek informēšanas slogu tirgotājiem un pakalpojumu sniedzējiem, pircējiem pielāgošanās izaicinājumus, bet visām pusēm tas prasa emocionālo noturību. Tirgotāji un pakalpojumu sniedzēji apzinīgi ieviesuši un ievieš gan obligātās, gan ieteicamās drošas tirdzniecības prasības, savukārt pircēji tiek aicināti šīs prasības ievērot, kā arī būt saprotošiem un cilvēcīgiem pret tirdzniecības vietu darbiniekiem.
Tirdzniecības centru atvēršana un āra tirgus organizēšanas noteikumu maiņa nav iemesls tam, lai neievērotu drošas tirdzniecības un iepirkšanās prasības. Novērojams, ka tirgotāji apzinīgi ievieš drošas tirdzniecības noteikumus un uzņemas komunikāciju ar sabiedrību, piemēram, skaidrojot konkrētās tirdzniecības vietas apmeklētāju skaitu un citus ierobežojumus. Saprotams, ka sabiedrība ir nogurusi no ierobežojumiem, kā rezultātā tirgotāji un pakalpojumu sniedzēji Covid-19 pandēmijas laikā nereti saskaras ar klientu neizpratni, aizkaitinājumu un trauksmi. Tāpēc aicinām sabiedrību būt saprotošiem un ievērot noteikumus, kas ne vien kalpo kā drošības garants nesaslimt, bet arīdzan ļauj tirgotājiem vieglāk organizēt savu ikdienas darbu.
Sabiedrība jau ilgu laiku ir pakļauta ar Covid-19 saistītajiem ierobežojumiem, kas skar ne tikai tirdzniecību, bet arī socializēšanos – liegtas radinieku tikšanās vai klātienes kopā būšana draugu lokā. Kādu laiku pārtikas veikali, aptiekas, optikas veikali, grāmatnīcas bija vienīgās vietas, kur dažiem bijusi iespēja sarunām un saskarsmei. Cilvēku kopējais noskaņojums pazeminās, stresa līmenis paaugstinās, kā rezultātā paši nespējam dažbrīd tikt gala ar savām iekšējām sajūtām, tāpēc cenšas tās “uzkraut” apkārtējiem, kuri ikdienā sastopami, pat – pārdevējiem, konsultantiem, farmaceitiem, administratoriem vai arī apsardzes darbiniekiem, kuri tikai izpilda un palīdz ievērot visas drošas tirdzniecības prasības.
Situāciju komentē veselības centra “Vivendi” klīniskā psiholoģe Kristiāna Kalniņa: “Covid laiks ir emocionāliem izaicinājumiem bagāts, diemžēl. Mēs neviens nezinām, kāda mums ir bijusi diena, kādas problēmsituācijas ir pārvarētas, tomēr brīdī, kad esam pircēja, klienta vai pārdevēja un pakalpojuma sniedzēja pusē, mums ir jāspēj uz šo īso komunikācijas brīdi nolikt emocijas malā. Mēs norēķināmies ar naudu, un uz letes nav jānoliek savas emocijas. Brīžos, kad jūtamies emocionāli aizkaitināti vai uzbudināti, ir jāraugās uz situāciju racionāli, nemēģinot interpretēt kāda cilvēka sacīto vai darīto. Tas attiecas gan uz pircēju, gan tirdzniecības puses pārstāvi. Lai neattīstītu šādas konfliktsituācijas, emocijas uz brīdi ir jāpatur pie sevis un jācenšas visu racionalizēt, necensties interpretēt situāciju, notikumus, kā arī brīdī, kad šķietami kāda no iesaistītajām pusēm tomēr paaugstina sarunas toni, ir jācenšas atspoguļot – pateikt otram cilvēkam, ka viņa emocijas ir saprotamas, un jautāt, kā es konkrēti varu palīdzēt, lai šo situāciju risinātu, parādīt izpratni, bet tomēr atgriezties pie galvenā mērķa – pirkuma veikšanas. Vēl aicinu neaizmirst, ka mēs visi esam cilvēki, un katra saruna, kas ir bijusi paaugstinātos balss toņos vai pat piesātināta ar agresiju, var emocionāli ietekmēt otru cilvēku, atstājot sekas uz cilvēka emocionālo labsajūtu dienām un pat vēl ilgāk.”
Pircēju apkalpošanas ikdienas pieredzē dalās “Elvi Latvija” komercdirektore Laila Vārtukapteine: “Pārtikas veikals ir ļoti būtiska sabiedrības epidemioloģiskās drošības stūrakmens, kas, atbildīgi saimniekojot, var kļūt par drošu pirmās nepieciešamības preču sagādāšanas vietu, bet, strādājot nolaidīgi – par vīrusa punktu, jo cilvēki var iztikt bez kino, izklaides pasākumiem vai tuvinieku apciemojumiem, bet nevar iztikt bez pārtikas. Tirdzniecības nozare ir sabiedrības noskaņojuma barometrs – tieši pārtikas tirdzniecības darbiniekiem šī gada laikā ir nācies kļūt ne vien par pārtikas preču pārdevējiem, bet arī par valdības noteikto ierobežojumu skaidrotājiem un uzklausīt ļoti daudz pretenziju par valstī notiekošo. Tas rada nemitīgu spriedzi. Darba devējs var parūpēties par drošiem darba apstākļiem, lai darbinieki justos pasargāti no iespējamās inficēšanās, taču mēs nevaram ietekmēt klientu attieksmi pret neērtībām, ar ko mums visiem jāsadzīvo pandēmijas dēļ. Ja mediķi dienu no dienas redz to, kā Covid-19 ietekmē inficēto cilvēku veselību, tad pārtikas veikala darbinieki – kā šī kaite iespaido sabiedrības noskaņojumu un uzvedību.”
Aptiekas klientu apkalpošanas pieredzi veselības aprūpes nozarē dalās “Mēness aptiekas” farmaceite, aptiekas vadītāja Ieva Virza: “Mēs aptiekā ne mirkli arī pandēmijas laikā neesam pārtraukuši sniegt farmaceitisko aprūpi ikvienam, kuram tā ir vajadzīga. Esam viens no veselības aprūpes visērtāk pieejamiem posmiem un vienmēr esam pieejami ar vajadzīgajiem aptiekas produktiem, farmaceita padomu, vajadzības gadījumos arī nodrošinot saikni ar ārstu, piemēram, precizējot receptē izrakstīto. Aptiekas klients nereti mēdz būt satraukts un norūpējies par savu veselību, tā ir mūsu darba ikdiena, taču pandēmijas laikā ar satrauktu, neziņas skartu un arī aizkaitinātu aptiekas klientu nākas saskarties biežāk. Cilvēkiem ir jāuzgaida ārpus aptiekas, maskas un aizsargaizslietņi dažkārt traucē labi sadzirdēt jautāto, un apmeklētājs kļūst dusmīgs, ka viņu nesaprot. Ir traucēts gadiem ierastais cilvēku dzīves ritms, un tas rada papildu stresu dažādās situācijās. Mēs aptiekā rūpīgi ievērojam visus noteiktos drošas apkalpošanas noteikumus un tas farmaceitam rada vēl papildu slodzi farmaceitiskās aprūpes sniegšanai, piemēram, uzmanot atļauto cilvēku skaitu aptiekā.”
Ekonomikas ministrija aicina sabiedrību ar sapratni izturēties pret ierobežojumiem, kas aizvien ir spēkā, neraugoties uz to, ka visām tirdzniecības vietām ir atļauts durvis vērt pircējiem, kā arī ievērot drošas iepirkšanās prasības un neskaidrību gadījumā problēmsituācijas risināt, attiecoties pret tirdzniecības vietā esošajiem cieņpilni. Tikai tad, ja mēs visi ievērosim epidemioloģiskās prasības, būs iespējams, ka tirdzniecības vietas paliek atvērtas un paši pasargāsim sevi, lai nesaslimtu ar Covid-19 vīrusu. Tirgotāji un pircēji ir aicināti apmeklēt “Drošs paliek drošs” mājaslapu, kur iespējams uzmeklēt plašāku informāciju par aktuālākajiem tirdzniecības un iepirkšanās ierobežojumiem.